Vi er på visningstur med ny båt. En flott Tayana langturbåt som eies av Havbris Yachts. Den kan ses langs hele norskekysten i sommer. Kontakt Even Haug på tlf: 93252580 om dere lurer på noe eller vil se mer.

søndag 25. juli 2010

Vi reiser hjem og Jostein og gjengen tar over roret.

Jostein og gjengen kommer i kveld, så i dag ryddes og vaskes båten. Vi har siste feriedag og skal overnatte hos Esther og Aksel, før vi flyr hjem i morgen. Havbris Blue setter nesen mot Shetland med nytt mannskap ombord. -   God Tur  og takk for oss.

Solen skinner dag etter dag i Bergen

Ingen ting er bedre enn å være på båt, når solen skinner fra skyfri himmel. Vi ankom Bergen på fredag etter en eventyrlig seilas fra Fedje. Vi spankulerte på dekk eller lå og solte oss i minimalt tøy. Superb...
Det var litt lite vind, så seilene måtte ned etter bare noen timer, men det ble en rolig og behagelig tur.

Tale og Tea nyter sommerens gleder på det mykeste stedet på båten  på topp av gummi jolla.

Anne Grethe og Katie var besøk fra USA og vi hadde en flott dag med shopping i Bergen.

Her er bildet av Elisabeth, Katie, Tale og Tea

torsdag 22. juli 2010

Solen dupper snart ned i havet

Det er med stor glede jeg ser solen forsvinne ned i havet. Den ligger som en kule på horisonten
-som en glødende masse
-som forsvinner ned i det iskalde blå.
Det løfter meg med en stormende begeistring
- det er en gave!

Det er kald vind og håret står til alle kanter - Det blåser opp mot 30 knop  men det spiller ingen rolle nå som det er SOL.

Det ser ut som dette bildet er tatt midt på dagen men klokken er over halv elleve på kvelden - varmt, deilig kvelslys.

Even og jeg er akkurat kommet inn fra kvelsturen med Tinka. Vi gikk ut til fyret og det ble en nydelig tur.
Som dere ser er det nærmeste man kommer mot vest, oljefeltene...

Endelig kom solen, nå ligger vi flott til brygge i Fedje

Det er nydelig her, mange små og store øyer knyttet sammen. Hus og hytter om hverandre - på 1700 tallet var dette en viktig handelsplass med fiske i sentrum. Det sies at også her har de funnet spor av mennesker 4000 år tilbake. Det bor 600 mennesker her fast.
Vi ligger i Verstervågen på Kræmmerholmen sammen med ganske mange andre seilbåter. Vi har vært på en flott tur allerede og nå skal vi ut på kvelstur med Tinka.

Jentene sitter og tegner, så de blir hjemme. Båten ved siden av oss er tysk. De er 3 stykker ombord og to av de, Walther og Rita var på jordomseiling samtidig som oss. De kjenner flere av de samme båtene som vi seilte med .Feks. seilte de med Taniwani fra Sør-Afrika. Det er en liten verden..he..he

onsdag 21. juli 2010

Her ligger vi i Eivindvik i Gulen

Dette er så langt sør vi kommer i Sogn og Fjordande, i morgen glir vi sakte men sikker inn i Hordaland.

1000 år tilbake i tid, Tusenårsstad i Sogn og Fjordane

Even og jeg gikk de 5 km til Gulatinget og Tusenårsstaden  i kveld. det sluttet og regne og vi fikk flotte skyformasjoner som hang langt nedpå fjellene. Nydelig tur. Det er laget en flott plass medskulpturer og flott historiefortelling.

"Tusen år attende

Det er opphavet til lovane våre at vi skal
bøye oss mot aust og be til den heilage
Krist om godt år og fred og om det at vi
kan halde landet vårt busett og
lands-herren vår heil. Han vere vår
ven, og vi hans, og Gud ven til oss
alle”.

Opningsord i den eldre Gulatingslova"

"Tusenårsstaden Gulatinget er utsmykka med kunstverk av skulptøren Bård Breivik. Kunstverka består av den monumentale "Tingveggen", "Tinghella" og "Eldsirkelen". I tillegg har Bård Breivik laga 6 individuelle skulpturar, Lovmenn der ein er sett opp ved den gamle inngangen til tusenårsstaden. Dei fem andre skulpturane vil bli sett opp etter kvart."

Både skulpturen og plassen var fantastisk laget og teksten og bildet rett ovenfor er kopiert fra nettsiden til http://www.gulatinget.no. Her inne kan du lese mye mer om Gulating og Tusenårsstaden.

Her er et bilde av en av steinene som lå på en høyde ved tinget.

Det regner, tett, tett og vått, grått og vått

Nå har virkelig det ufyselige "vestlandsregnet" satt inn. Det regner tett, grått og vått - 3.døgnet på rad. Det er bra at vi har det såpass hyggelig inne i båten for det er ikke mye å se ute.Vi spiller kort, leser, ser på film og snakker, så er det en tur med Tinka nå og da.

På tirsdag reiste vi fra Svanøy sørover mot Hærland, Askvoll. Vi hadde en "løs" avtale med Åse og Nils om å gå opp på Alden. Alden er en fjelltopp, som minner om en hesterygg(Den norske hesten) og er 480 meter. Det var null sikt og vått, så avtalen glapp og turen får vi ta en annen gang. Isteden ble det  noen våte turer med Tinka, ellers var det ikke mye å gjøre. Ingen dekning på mobil eller nettsignaler.

Gjennom et grått belte, seilte vi videre sørover Sognefjorden. den skulle krysses og vi lurte på om det ble litt bølger der...men nei, de hadde regnet vekk de også.  Vi hadde bestemt oss for å reise inn til Gulen, helt inn til Eivindvik. Det bor ca. 3000 personer her og ved Gulen kirke står steinkorset som Olav den Hellige skal ha satt opp her i 1023. Vi har vært å sett på det men, det regner, så kamera må være hjemme.

Det som virkelig fasinerer meg her er de gigantiske trærne her, de må være mange hundre år gamle. De ser nesten ut som trærne i California - de store nåltrærne. Gulatinget som sannsynlig vis utviklet det norske lovsystemet ble grunnlagt her under Harald Hårfagre  så det er mye historie på denne plassen.